سعید ناجی

استادیار

تاریخ تولد : 1347/04/01
پست الکترونیک : p4cii@yahoo.com
پژوهشکده : پژوهشکده اخلاق و تربیت
آدرس محل کار : تهران، بزرگراه کردستان، خیابان دکتر آیینه وند(64 غربی)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
ادرس وب سایت : p4c.ir
PDF چاپ
  • مقاله‌های علمی پژوهشی

    • ناجی، سعید. "لاکاتوش و معقولیّت معرفت علمى." فصلنامه روش شناسی علوم انسانی ( علمی ) 9، 34 (1382): 97-120.

    • ناجی، سعید. "فلسفه برای کودکان و نوجوانان، مروری بر پارادایم جدید آموزش و پرورش با تاکید بر ابداعات لیپمن." فصلنامه روش شناسی علوم انسانی ( علمی ) 10، 40 (1383): 93-118.

    • ناجی، سعید. "نقدی بر ملاک تمییز علم از غیر علم کارل ریموند پاپر." دوفصلنامه زبان و ادب فارسی (نشریه دانشکده ادبیات وعلوم اجتماعی دانشگاه تبریز سابق) ( علمی ) 48، 194 (1384): 169-202.

    • ناجی، سعید و پروانه قاضی نژاد. "بررسی نتایج برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان روی مهارت های استدلالی و عملکرد رفتاری کودکان." فصلنامه مطالعات برنامه درسی ( علمی ) 2، 7 (1386): 123-150.

    • ناجی، سعید. "نقدی بر روش‌شناسی برنامه‌های پژوهش علمیِ لاکاتوش‌." دوفصلنامه متافیزیک ( علمی ) 1، 1 (1388): 63-80.

    • ناجی، سعید. "نقدی بر فرا روش شناسی ایمره لاکاتوش." فصلنامه روش شناسی علوم انسانی ( علمی ) 15، 59 (1388): 125- 152.

    • ناجی، سعید، مسعود صفائی مقدم، رسنانی هاشم، حمید رضا آیت اللهی و حسین شیخ رضایی. "بررسی و تحلیلی برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان با نظر به میزان ابتنای آن بر پراگماتیسم دیویی." دو فصلنامه تفکر و کودک ( علمی ) 2، 2 (1390): 79-100.

    • ناجی، سعید. "روح تکنولوژی مدرن و جایگاه تفکر در مدارس (بررسی ارزش تفکر در تکنولوژی آموزشی رایج)." دو فصلنامه تفکر و کودک ( علمی ) 4، 7 (1392): 93-120.

    • مجید حبیبی عراقی، لیلا، حکیمه دبیران، منظر سلطانی و سعید ناجی. "خوانش فکری گزیدۀ متون داستانی کلاسیک فارسی متناسب با اهداف برنامۀ فلسفه برای کودکان (گلستان سعدی، بوستان سعدی، مثنوی معنوی، کلیله ودمنه»." دو فصلنامه تفکر و کودک ( علمی ) 4، 2 (1392): 75-100.

    • ناجی، سعید و منصور مرعشی. "کفایت فلسفی در داستان های فلسفه برای کودکان و نوجوانان." دو فصلنامه تفکر و کودک ( علمی ) 6، 1 (1394): 87-111.

    • ناجی، سعید و سمیه خطیبی. "تاثیر روش حلقه‌ی کندوکاو فلسفی بر مهارت‌های گفت‌وگویی دانش‌آموزان ابتدایی،." دو فصلنامه تفکر و کودک ( علمی ) 7، 1 (1395): 83-110.

    • ناجی، سعید و سمیه خطیبی. "تاثیر روش حلقه‌ی کندوکاو فلسفی بر مهارت‌های گفت‌وگویی دانش‌آموزان ابتدایی." دو فصلنامه تفکر و کودک ( علمی ) 7، 1 (1395): 83-110.

    • محمدی، حمیدرضا و سعید ناجی. "مفهوم فلسفه نزد ویتگنشتاین متأخر و لیپمن." دو فصلنامه تفکر و کودک ( علمی ) 8، 1 (1396): 15.

    • رجبی، مهسا، خلیل بیگ زاده، سعید ناجی و سیمین اسفندیاری. "افسانه های ایرانی پریان ابزاری برای فکر پروری کودکان( رهیافتی آموزشی بر اساس نظریه لیپمن)." دو فصلنامه تفکر و کودک ( علمی ) 8، 16 (1396): 59-86.

    • ناجی، سعید و لیلا مجید حبیبی عراقی. "نگاهی دوباره به ویژگی فلسفی و ادبی داستانها در برنامه فبک." دو فصلنامه تفکر و کودک ( علمی ) 9، 1 (1397): 1-30.

    • ناجی، سعید و سید نورالدین محمودی. "داستان‌های فلسفی به مثابة متون درسی(امتیاز و ضرورت داستان ها از منظر بنیانگذاران برنامه فبک)." دو فصلنامه تفکر و کودک ( علمی ) 13، 2 (1401): انتشار آنلاین.

    • یوسفی، عاطفه و سعید ناجی. "بازخوانی بابی از کلیله و دمنه تحلیل باب شیر و شغال براساس مبانی داستانی فلسفه برای کودکان)." فصلنامه پژوهشنامه ادبیات تعلیمی ( علمی ) 14، 55 (1401): 135-160.

    • محمودی، سید نورالدین و سعید ناجی. "مدل یابی رابطه تفکر خلاق و سازگاری اجتماعی با مسئولیت پذیری محیط زیستی با تاکید بر نقش میانجی استقلال شخصیتی در میان دانش آموزان دوره متوسط." فصلنامه تعلیم و تربیت ( علمی ) گواهی پذیرش، گواهی پذیرش ( ): گواهی پذیرش.

    • احمدیوسفی، حلیمه، سعید ناجی و شهلا اسلامی. "کاربرد هنر نقاشی در تربیت زیباشناختی و پرورش تفکر خلاق در کودکان از منظر فبک." فصلنامه مطالعات هنر اسلامی ( علمی ) گواهی چاپ، گواهی چاپ ( ): گواهی چاپ.

    • پورسینا، میترا، زهره خسروی و سعید ناجی. "شناسایی مولفه های آموزش تفکر فلسفی در کتاب العلم و کتاب التفکر از احیاء علوم غزالی." دو فصلنامه انسان پژوهی دینی ( علمی ) گواهی پذیرش، گواهی پذیرش ( ): گواهی پذیرش.

  • مقاله‌های علمی تخصصی

    • ناجی، سعید. "سخن نخست: فلسفه برای کودکان." کتاب ماه فلسفه ( علمی تخصصی ) 6، 62 (1391): 1.

    • ناجی، سعید، سمانه عسگری و لیلا مجید حبیبی عراقی. "نقدی بر داستانهای فکری در برنامه درسی." فصلنامه نقد کتاب اخلاق علوم تربیتی و روان شناسی ( علمی تخصصی ) 1، 3-4 (1394): 217.

    • هدایتی، مهرنوش و سعید ناجی. "فلسفه برای کودکان، سایه پیاژه و نور ویگوتسکی." فصلنامه نقد کتاب اخلاق علوم تربیتی و روان شناسی ( علمی تخصصی ) 1، 1 (1394): 221-238.

    • ناجی، سعید، سمانه عسکری و لیلا مجید حبیبی عراقی. "تفکر در آموزش فلسفه به خردسالان، نقد و بررسی دو سبک." فصلنامه نقد کتاب اخلاق علوم تربیتی و روان شناسی ( علمی تخصصی ) 2، 5 (1395): 103-120.

    • ناجی، سعید. "معیار فبک برای داستان." ماهنامه علمی تخصصی اطلاعات حکمت و معرفت ( علمی تخصصی ) 9، 105 (1396): 69-71.

    • ناجی، سعید. "اخلاق غفلت بزرگ دنیای مدرن." فصلنامه حیات معنوی ( علمی تخصصی ) 2، 5 (1399): 116.

    • ناجی، سعید و مهسا پوست فروش. "فلسفه برای کودکان و نوجوانان در دنیای مجازی، یک تجربه زیسته و یک تامل." دوفصلنامه فلسفه آموزش ( علمی تخصصی ) 2، 4 (1400): 6.

  • مجموعه مقالات

    • ناجی سعید، 1389/02/14، نقش فلسفه برای کودکان در تقویت اخلاقیات، 1، موسسه پزوهشی حکمت و فلسفه

    • ناجی سعید، 1391/12/21، نقش فلسفه برای کودکان در تقویت اخلاقیات، 1، 234- 251

    • پوست فروش مهسا، ناجی سعید، 1400/07/27، ورود مسائل فلسفۀ دین به مدارس با تأکید بر مسئلۀ علم و دین، 1، 13

    • ناجی سعید، 1401/12/10، شکاف و تقابل بین نسل ها ریشه در تعلیم و تربیت غیر تاملی(دایدکتیک)، 1، 67-70

    • ناجی سعید، 1401/12/10، آیا کودکان میتوانند اخلاقمند باشند(مقایسه دیدگاههای گرت متیوز و متیو لیپمن)، 1، 71

  • كتاب‌های تالیفی

    • ناجی، سعید. کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان، گفتگو با پیشگامان(جلد اول).تهران:پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،1387.

    • ناجی، سعید. کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان، گفت و گو با پیشگامان برنامه فبک.تهران:پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،1390.

    • ناجی، سعید. داستانهایی برای کندوکاو فلسفی جلد2.تهران:پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،1394.

    • ناجی، سعید. راهنمای داستان های کندوکاو فلسفی ( ویژه مربیان حلقه کندوکاو).تهران:پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،1394.

    • ناجی، سعید، رومینا سادات کرمانی و زهره صادقی ابدی. لیلا، کودک فیلسوف.تهران:پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،1394.

    • ناجی، سعید. معیار فبک برای داستان.تهران:پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،1395.

    • ناجی، سعید. کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان(جلد 3)، گفت و گو با پیشگامان برنامه فبک.تهران:پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،1396.

    • ناجی، سعید و سمانه عسکری. راهنمای انیمیشن هایی برای کلاس درس فلسفه برای کودکان.تهران:نشر کرگدن،1397.

    • ناجی، سعید، سمانه عسکری و فاطمه یونسی. کندوکاو فلسفی برای نوجوانان، داستان و راهنما.تهران:نشر کردگدن،1398.

    • ناجی، سعید و سمانه عسکری. بازیهای فکری_فلسفی ( همراه بسته کارتها و گلوله های بازی).تهران:نشر کرگدن،1400.

    • ناجی، سعید و سمانه عسکری. کندوکاو فلسفی برای کودکان ( داستان و راهنما).تهران:لگا،1401.

  • کتاب‌های ترجمه شده

    • ناجی، سعید و مهدی معین زاده. در پی معنا.تهران:هرمس،1384.

    • ناجی، سعید و فاطمه کیکاووسی. تفکر انتقادی در کلاس درس.تهران:پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،1391.

  • سخنرانی

    • ناجی سعید، تببین پذیری وجود انسانی در روانشناسی و دیدگاه فلسفه برای کودکان، نشست تخصصی نقد پویا نمایی درون و برون(inside out) از منظر علوم تربیتی، جشنواره، 1394/10/22، 1394/10/22

    • ناجی سعید، نگاهی به نقد های وارده بر برنامه فلسفه برای کودکان در ایران، نشست تخصصی روزجهانی کودک، جشنواره، 1395/07/17، 1395/07/17

    • ناجی سعید، تفکر در آموزش و پرورش، فرصت ها و تهدید ها، اولین همایش ملی کودکان و نوجوانان در ایران: فرصت ها و تهدید ها، سایر، 1395/08/26، 1395/08/27

    • ناجی سعید، مروری بر تاریخچه برنامه فبک در ایران، مروری بر تاریخچه برنامه فبک در ایران، مربی، 1396/07/17، 1396/07/17

    • ناجی سعید، بازی؛ آموزش تفکر و خلاقیت به کودکان، بازی؛ آموزش تفکر و خلاقیت به کودکان، مربی، 1398/02/14، 1398/02/14

    • ناجی سعید، موانع کاربردی سازی علوم انسانی، نشست تخصصی کاربردی سازی در علوم انسانی، جشنواره، 1396/09/22، 1396/09/22

    • ناجی سعید، شکاف و تقابل نسل ها ریشه در تعلیم و تربیت غیر تاملی(دایدکتیک)، همایش ملی آموزش تفکر محور زمینه ساز تمدن نوین اسلامی(پیش نشست)، همایش;کنگره، 1401/09/21، 1401/09/21

    • ناجی سعید، فیلسوف کیست؟، فیلسوف کیست؟، مربی، 1397/06/05، 1397/06/05

    • ناجی سعید، ورود فلسفه به زندگی با برنامه فبک، همایش ملی آموزش تفکر محور زمینه ساز تمدن نوین اسلامی(پیش نشست)، همایش;کنگره، 1401/09/27، 1401/09/27

    • ناجی سعید، نشست فرزانگان نگا، نشست فرزانگان نگا، نشست تخصصی، 1401/08/25، 1401/08/25

    • ناجی سعید، دستاوردهای فبک در گفتگو با کودکان، نشست تخصصی روز جهانی کودک، جشنواره

    • ناجی سعید، ورود مسائل علم و دین مدارس با تاکید بر مساله علم و دین، نهمین همایش بین المللی فلسفه دین معاصر، همایش;کنگره، 1400/03/09، 1400/03/12

    • ناجی سعید، برون رفت از معظلات آموزش و پرورش، اصلاح یا انقلاب، برون رفت از معظلات آموزش و پرورش، اصلاح یا انقلاب، مربی، 1398/04/12، 1398/04/12

    • ناجی سعید، دستاوردهای فلسفه برای کودکان و نوجوانان، دستاوردهای فلسفه برای کودکان و نوجوانان، مربی، 1398/07/17، 1398/07/17

    • ناجی سعید، فرزانگان نگا، نشست فرزانگان نگا، جشنواره، 1401/08/25، 1401/08/25

    • ناجی سعید، معرفی حلقه کندوکاو اخلاقی در کلاس درس، کنگره بین‌االمللی اخلاق در علوم و فناوری، همایش;کنگره، 1396/09/13، 1396/09/17

    • ناجی سعید، مغالطاتی فراگیر در آموزش تحقیق در نظامهای آموزشی رایج، نشست تخصصی پرورش اندیشه پژوهشی از دوران کودکی، نشست تخصصی، 1399/09/23، 1399/09/23

    • ناجی سعید، تعارض بنیادین آموزش و پرورش فعلی با پرورش روحیه تحقیق و راه حل جایگزین، نشست پژوهش در معنایی دیگر، نشست تخصصی، 1400/09/27، 1400/09/27

    • پوست فروش مهسا، ناجی سعید، ورود مسائل فلسفه دین به مدارس با تاکید بر مسئله علم و دین، نهمین همایش بین المللی فلسفه دین معاصر، همایش;کنگره، 1400/03/09، 1400/03/12

    • ناجی سعید، بررسی نقاط قوت کندوکاو کودکان در کلاس، نشست پژوهش گفتگو محور در حلقه کندوکاو، نشست تخصصی، 1400/09/27، 1400/09/27

    • ناجی سعید، تمهیداتی برای کلاسهای مجازی فبک، نشست روز جهانی کودک، نشست تخصصی، 1400/07/17، 1400/07/17

    • ناجی سعید، هم اندیشی و شناسایی مشکلات علمی و عملی کارگاه­های فلسفه برای کودکان و گفتگو برای رفع آن، هم اندیشی و شناسایی مشکلات علمی و عملی کارگاه­های فلسفه برای کودکان و گفتگو برای رفع آن، سایر، 1400/03/06، 1400/03/06

    • ناجی سعید، آیا کودکان میتوانند اخلاقمند باشند(مقایسه دیدگاههای گرت متیوز و متیو لیپمن، همایش ملی آموزش تفکر محور زمینه ساز تمدن نوین اسلامی(پیش نشست)، همایش;کنگره، 1401/09/20، 1401/09/20

    • ناجی سعید، پرورش تفکر کودکان و نوجوانان ، راه بنیادین تمدن سازی، هفته پژوهش1402، نشست تخصصی، 1402/09/19، 1402/09/19

    • ناجی سعید، مبانی عاطفی احساسی عمل اخلاقی در حلقه کندوکاو، نشست تربیت اخلاقی در فلسفه برای کودکان، نشست تخصصی، 1402/03/01، 1402/03/01

    • ناجی سعید، فلسفه برای کودکان و نوجوانان، فلسفه برای کودکان و نوجوانان، سایر، 1402/04/06، 1402/04/06

    • ناجی سعید، حلقه کندوکاو(coi) فراموش شده ای در کارگاههای فبک ایران، نشست روز جهانی کودک، نشست تخصصی، 1402/07/16، 1402/07/16

    • ناجی سعید، شاخص های تمدن ساز فلسفه برای کودکان، مبارزه با جریان های جعلی، هفته پژوهش1402، نشست تخصصی، 1402/09/20، 1402/09/20

    • ناجی سعید، سخنرانی در کنگره : معرفی جلقه کندوکاو اخلاقی در کلاس درس، گنگره بین المللی اخلاق در علوم انسانی، همایش;کنگره، 1396/09/13، 1396/09/16

    • ناجی سعید، بررسی آموزش فلسفه برای کودکان، همایش روز جهانی فلسفه بررسی وضعیت کاربردی سازی فلسفه در ایران، همایش;کنگره، 1391/08/23، 1391/08/24

  • فصلی از کتاب

    • ناجی، سعید و . Theory, Historyand Practice, Philosophy for Children. International Prespective.London:Routledge،1396.

  • طرح‌های در حال اجرا

    • فلسفه برای کودکان و نوجوانان، انجام شده

    • ترجمه و بازنویسی کتاب لیزا، پایان یافته، 1385/07/12

    • درســنامه های پژوهشــگاه برای کارگاههای تربیت مربی: نقد راه رفته و طرحی برای آینده، جاری، 1399/06/23

    • ترویج استانداردهای فلسفه برای کودکان با لحاظ شرایط بومی ایران، جاری، 1401/09/23

  • طرح‌های پایان‌یافته

    • ترجمه، بازنویسی و بومی کردن داستان های فلسفه برای کودکان، پایان یافته، 1390/01/24

    • تهیه و تدوین مجموعه کتب آموزشی(12 درسنامه) جهت تربیت مربیان برنامه«فلسفه برای کودکان، پایان یافته، 1393/07/28

    • داستان های ایرانی فلسفه برای کودکان در بوته نقد، پایان یافته، 1394/10/07

    • فرم و محتوای متون درسی دربرنامه فبک، پایان یافته، 1395/10/06

    • آماده سازی داستانهای کهن ایرانی برای کلاسهای فبک و ارائه نمونه ها و راهنماهای مناسب، پایان یافته، 1399/04/14

    • شناسایی ویژگی­ها و کارکردهای بازی­های فکری- فلسفی برنامه فبک، پایان یافته، 1399/04/14

    • بررسی و ارائه نحوه بازنویسی بازی های سنتی و رایج به شکل بازی های فکری - فلسفی و تهیه نمونه ها و راهنمایی هایی برای کلاس های فلسفه برای کودکان؛ فاز دوم، پایان یافته، 1400/09/15

  • راهنمایی پایان نامه/رساله

    • بررسی و مقایسه دیدگاه های ژانرفبک به عنوان نوع ادبی مستقل در ادبیات کودک و نوجوان، فاطمه محمودی، دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد، 1397/06/13

  • مشاوره پایان نامه/رساله

    • آموزش تفکر فلسفی به نوآموزان در« کتاب التفکر « و » کتاب العلم» از احیاء علوم الدین غزالی با نظر به اصول و اهداف برنامه فلسفه برای کودکان (p4c)، زهره خسروی، دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد، 1398/11/21

    • امکان ارائۀ فلسفۀ دین برای کودکان با تکیه بر « علم و دین »، مهسا پوست فروش فرد، دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد، 1398/11/29

    • بررسی تناسب محتوای داستانهای ایرانی گروه سنی ج با معیار داستانهای فلسفه برای کودکان، لاله نظری، دانشگاه شهید چمران اهواز، کارشناسی ارشد، 1401/06/20

  • دروس ارائه شده

    • پژوهش و آموزش تاملی، کارشناسی ارشد، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1397-98

    • فلسفه و روانشناسی کودکی و نوجوانی، کارشناسی ارشد، دانشگاه بین المللی امام رضا، 1400-01

    • پژوهش ورزی، دکتری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1394-95

    • تفکر انتقادی، دکتری، 1396-97

  • فعالیت‌های اجرایی

    • ارزیابی در هیات ممیزه کمیته تخصصی علوم انسانی، 1393/03/17، 1393/04/02

    • عضو گروه علوم تربیتی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، 1395/07/01، 1397/07/01

    • عضو کمیته علمی همایش ملی ادبیات کودک ونوجوان( فرصت ها و چالش های ادبیات داستانی کودک ونوجوان)، 1398/09/04، 1398/09/04

    • عضو شورای سیاست گذاری همایش ملی آموزش تفکر محور زمینه ساز تمدن نوین اسلامی، 1401/06/28، 1402/01/31

    • عضو کمیته علمی همایش ملی آموزش تفکر محور زمینه ساز تمدن نوین اسلامی، 1401/06/28، 1402/01/31

    • عضو کمیه سیاسیت گذاری و دبیر اجرایی همایش ملی آموزش تفکر محور، 1401/12/10، 1401/12/10

  • فعالیت‌های اجرایی

    • مدیر گروه پژوهشی فلسفه برای کودکان و نوجوانان، مدیر پژوهشگاه، 1397/07/02

    • سرپرست گروه مطالعات فکر پروری کودک و نوجوان، مدیر پژوهشگاه، 1399/12/26، 1401/08/04

    • مدیر گروه پژوهشی مطالعات فکرپروری کودکان و نوجوانان، مدیر پژوهشگاه، 1401/07/16، 1403/07/16

    • مدیر گروه مطالعات فکرپروری کودک و نوجوان (فبک)، مدیر پژوهشگاه، 1401/07/16، 1403/07/16